Een kantoorruimte moet altijd netjes opgeruimd zijn. Of je nu ergens op kantoor werkt, of je hebt zelf een thuiskantoor. Het is belangrijk om efficiënt te kunnen werken. Er staat dus altijd wel een restafval container waar je het nodige in kwijt kan. Daarnaast kan je ook nog enkele andere stappen zetten. In dit artikel vind je de nodige tips en tricks.
Zorg voor een schoon bureau
Het overgrote deel van de dag zit je achter je bureau. Dit betekent ook dat hier snel allerlei rommel blijft liggen. Vooral veel papier zal blijven liggen. Zoals ook lege pennen en ander afval misschien niet direct wordt weggegooid. Bij het opruimen van het kantoor komt vaak behoorlijk wat afval vrij. Zorgen voor een goede afvalinzameling bijvoorbeeld via MilieuServiceNederland draagt bij aan een schoner en opgeruimd kantoor.
Orde in de chaos
Het is ook belangrijk om een systeem aan te brengen in alle bedrijfsprocessen. Anders is het op korte termijn weer een chaos. Bepaal dus voor alles wat de vaste plek wordt. Een postvakje is bijvoorbeeld handig, maar ook het direct archiveren van wat je afrondt is slim te noemen. Door dit altijd zo aan te pakken, zorg je dat alles gewoon netjes blijft en kan je jouw werk veel gemakkelijker doen. Je kan veel gegevens ook digitaliseren.
Een vast opruimmoment
Het is slim om vaste momenten te kiezen waarop je het kantoor opruimt. Zorg bijvoorbeeld dat aan het einde van de dag je bureaublad schoon is. Sommige bedrijven hebben dit zelfs in de bedrijfsregels staan. Zo kan je elke dag met een schone lei beginnen. Dit is beter voor je productie. Het is ook slim om bijvoorbeeld wekelijks eens het hele kantoor na te lopen.
De grote schoonmaak
Het opruimen van het kantoor is altijd een goed idee. Het is echter ook belangrijk om het schoon en fris te houden. Je kan zelf wel alles aanvegen en stofzuigen. Dat neemt niet weg dat af en toe een grote schoonmaak nodig is om het echt goed fris te houden. Daarvoor kan je dan veel beter een echt specialistisch bedrijf in de arm nemen.